Joanna Trafas – sopran, absolwentka Wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2008 – dyplom z wyróżnieniem w klasie ad. Izabeli Jasińskiej-Buszewicz, studia zaczynała w klasie Zofii Kilanowicz) oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (magisterium w 2006 r. na podstawie pracy o charakterystyce postaci i ukrytej symbolice w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta). Na scenie debiutowała rolą Elizy w My Fair Lady (Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław, 2005).

Zainteresowania muzykologiczne oraz elastyczna technika wokalna spowodowały, że jej repertuar reprezentuje bogaty wachlarz stylów i gatunków od średniowiecza po współczesność.

pobierz krótki biogram…

Jest dwukrotną laureatką Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie (2004,2010) a także Kiwanis Solo Vocal Scholarship Competition (USA, 1997), Konkursu Arii i Pieśni K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (1999) oraz Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007.

Brała udział w wielu mistrzowskich kursach wokalnych, m.in. u takich profesorów jak Eva Blahova, Marcin Habela, Jerzy Artysz, Christian Elssner, Ryszarda Karczykowski, Heleny Łazarska, poszerzała także horyzonty na warsztatach nowoczesnej techniki rozrywkowej (Dean Kaelin, Jeffrey Skousen, John Henny).  W ramach Programu Rozwoju Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez Izabellę Kłosińską oraz w specjalnym kursie który prowadził Dale Fundling.

Jako solistka występowała na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku (Upiór w Operze), oraz  Gliwickiego Teatru Muzycznego (Noc w Wenecji, Wiedeń moich marzeń, Anna Karenina, Księżniczka Czardasza ). Współpracuje z Filharmonią Krakowską jako ( koncert kameralny American Dream, Parsifal Wagnera pod batutą Gabriela Chmury i Pawła Przytockiego, koncerty w cyklu Musica Ars Amanda, Koncert Specjalny Smak Magii, Koncerty dla Dzieci, recital z muzyki francuskiej i amerykańskiej w ramach prestiżowego cyklu „Koncerty Uniwersyteckie”, cykl Muzyczne Opowiastki) oraz jako prelegent w Dziale Edukacji. Od 2008 r. współpracuje na stałe z pianistką Emilią Bernacką z którą daje recitale m.in. w Polsce, Szkocji i na Ukrainie.  W latach 200-2023 roku występowała z zespołem muzyki dawnej Floripari w kraju i za granicą (Włochy, Szkocja, Litwa). Śpiewa także z Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną w Zakopanem, Fundacją Orfeo im. Bogusława Kaczyńskiego, Kwartetem smyczkowym ARCHi, organistami C. Jagiełło i K. Siewkowskim  Jako aktorka zagrała w Teatrze Łaźnia Nowa  („Zemsta jest Kobietą” Pawła Kamzy z muzyką M. Chyrzyńskiego, 2012 r., Teatr Śmierci Sławomira Mrożka: „Nocleg” w reż. Pawła Kamzy, 2010) a także w ramach Festiwalu Różewicza w 2021 r. (performans w koprodukcji Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Teatru Capitol we Wrocławiu). W Teatrze Loch Camelot od 2013 r. występuje z w ramach dwóch solowych projektów: „Cinema Paradiso” – programu piosenek filmowych w aranżacji Aleksandra Brzezińskiego a od 2023 r. w monodramie muzycznym własnego autorstwa z muzyką amerykańską pt. „Sen o Wielkim Jabłku” przy akompaniamencie dr. hab. Jacka Bylicy.

Na początku drogi występowała na scenie krakowskiego Kabaretu Loch Camelot, na Festiwalu FAMA 2001, a w trakcie studiów kreowała tytułową rolę w integrującym AM, PWST, ASP i UJ  Musicalu „Wampir” Waldemara Raźniaka i Karola Nepelskiego , projekcie powstałym przy opiece pedagogicznej m.in. Jerzego Stuhra i M. Stebnickiej. Studia łączyła z występami na zawodowej scenie m. in. jako Maria w „West Side Story” (reż. L. Adamik – Teatr Rozrywki, Chorzów, 2006-2009), dyplom AM uzyskała grając role operowe: Belinda/Czarownica w „Dydonie i Eneaszu” i Amor w „Orfeuszu i Eurydyce ( Akademia Muzyczna/Opera Krakowska, 2007);”) . Występowała w Filharmonii w Kaliningradzie, ma na koncie udział  występy  z holenderską fundacją „Stichting Het 20ste-eeuwse Lied” (The Unforgettable Songs of Leonard Bernstein, Teatr Dilligentia, Haga), w ramach francuskiego festiwalu Musique au coeur de Medoc ,  Festiwalu Muzycznego w Łańcucie (2012), wielkopolskiego Festiwalu Chantarelle 2010, Festiwalu Polskiej Muzyki Romantycznej im. Księcia Michała Ogińskiego, festiwalu Cracovia Sacra, „Muzycznego Lata w Krakowie” oraz Internationale Bach Akademie Kraków 2006.

Uczestniczy w nagraniach muzyki teatralnej i filmowej Aleksandra Brzezińskiego i Adriana Konarskiego.

Chętnie zbiera różne doświadczenia życiowe i muzyczne –jako krakowianka z urodzenia zaczynała od edukacji w klasie fortepianu Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Krakowie, ale jako nastolatka mieszkała w Kalifornii gdzie m.in.  grała na klarnecie w szkolnej maszerującej orkiestrze dętej i kanale orkiestrowym podczas szkolnych musicali w Santa Monica koło Los Angeles.

Prowadzi warsztaty wokalne oraz regularne zajęcia w TRAFAS VOCAL STUDIO przy Teatrze Loch Camelot w Krakowie.

Występuje także jako konferansjer, m.in. na festiwalach Cracovia Danza oraz Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy.

Jest członkiem Kapituły Fundacji Aby żyć, w latach 2010-2011 zajmowała się organizacją koncertów charytatywnych.

Gorąco wierzy w edukowanie przyszłych melomanów – oprócz działalności popularyzującej muzykę wysoką wśród dzieci i młodzieży z Filharmonią Krakowską obejmującej region małopolski (2008-2020), w latach 2008-2018 współpracowała też z działającym w Krakowie „Preludium”.  W 2011 roku stworzyła i prowadziła Opera Rara 4 Kids – autorski program edukacyjny organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. W latach 2020-2022 tworzyła dla Filharmonii Krakowskiej autorski cykl koncertów familijnych „Muzyczne Opowiastki”

Jako tłumacz języka angielskiego współpracowała z Filharmonią Krakowską i Państwowym Wydawnictwem Muzycznym, była też konsultantem językowo-merytorycznym przy przekładzie książki „Historia Śpiewu” J. Pottera i N. Sorella (wyd. Astraia).

Jej ulubionymi kompozytorami są Bernstein i Mozart, chociaż zwykle zakochuje się w muzyce nad którą w danym momencie pracuje…

Uwielbia zwiedzać, gotować i rozmawiać. Prywatnie żona kompozytora Aleksandra Brzezińskiego, mama Ignacego i Bonifacego.

Joanna Trafas - biografia, biography