Joanna Trafas – sopran, absolwentka Wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (2008 – dyplom z wyróżnieniem w klasie ad. Izabeli Jasińskiej-Buszewicz, studia zaczynała w klasie Zofii Kilanowicz) oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (magisterium w 2006 r.). Na scenie debiutowała rolą Elizy w My Fair Lady (Teatr Muzyczny Capitol, Wrocław, 2005).

Zainteresowania muzykologiczne oraz elastyczna technika wokalna spowodowały, że jej repertuar reprezentuje bogaty wachlarz stylów i gatunków od średniowiecza po współczesność.

pobierz krótki biogram… 

Choć nie lubi współzawodnictwa w sztuce, jest dwukrotną laureatką Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej w Krakowie (2004,2010) a także Kiwanis Solo Vocal Scholarship Competition (USA, 1997) i Konkursu Arii i Pieśni K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (1999). Jest laureatką Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007.

Brała udział w wielu mistrzowskich kursach wokalnych, szczególnie ceniąc sobie te prowadzone przez Prof. Marcina Habelę (2006 -2012), ale także poszerzając horyzonty m.in. u Jerzego Artysza, Christiana Elssnera, Ryszarda Karczykowskiego, Heleny Łazarskiej oraz na warsztatach amerykańskiej metody Speech Level Singing/IVTOM.  W ramach Programu Rozwoju Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez Izabellę Kłosińską oraz specjalnym kursie słynnego coacha wokalnego Dale’a Fundling’a.

Jako solistka występowała  też na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku (Upiór w Operze), oraz  Gliwickiego Teatru Muzycznego (Noc w Wenecji, Wiedeń moich marzeń, Anna Karenina, Księżniczka Czardasza ). Stale współpracuje z Filharmonią Krakowską ( koncert kameralny American Dream, Parsifal Wagnera pod batutą Gabriela Chmury i Pawła Przytockiego, „Niech żyje bal!” oraz „W Wiedniu i na Broadway’u” w cyklu Musica Ars Amanda, Koncert Specjalny Smak Magii, Koncerty dla Dzieci, recital z muzyki francuskiej i amerykańskiej w ramach prestiżowego cyklu „Koncerty Uniwersyteckie”) oraz jako prelegent w Dziale Edukacji (Audycje Szkolne oraz Musica Ars Amanda) . Od 2008 r. współpracuje na stałe z pianistką Emilią Bernacką z którą daje recitale m.in. w Polsce, Szkocji i na Ukrainie.  Od 2003 roku gościnnie występuje z zespołem muzyki dawnej Floripari w kraju i za granicą (Włochy, Szkocja, Litwa). Śpiewa także z Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną w Zakopanem, organistą Cyprianem Jagiełło, harfistką Malwiną Lipiec w ramach  projektu Silver Duo oraz klawesynistką Justyną Dolot w projekcie erminea. Okazjonalnie współpracuje z Teatrem Łażnia Nowa  („Zemsta jest Kobietą” Pawła Kamzy z muzyką M. Chyrzyńskiego, 2012 r., Teatr Śmierci Sławomira Mrożka: „Nocleg” w reż. Pawła Kamzy, 2010) , wcześniej z Operą Krakowską ( „Noc Teatrów”, scena impresaryjna, Lato Operowe w Barbakanie) i impresariatem Taberna Libra. Chętnie zbiera różne doświadczenia – jako nastolatka mieszkała w Kalifornii gdzie m.in.  grała na klarnecie w szkolnej maszerującej orkiestrze dętej. Występowała na scenie krakowskiego Kabaretu Loch Camelot, na Festiwalu FAMA 2001, a w trakcie studiów kreowała tytułową  rolę w integrującym AM, PWST, ASP i UJ  Musicalu „Wampir” Waldemara Raźniaka i Karola Nepelskiego , projekcie powstałym przy opiece pedagogicznej m.in. Jerzego Stuhra.  Posiada w swoim dorobku role operowe, operetkowe i musicalowe, m. in.: Maria w „West Side Story” (reż. L. Adamik – Teatr Rozrywki, Chorzów, 2006-2009), Belinda/Czarownica w „Dydonie i Eneaszu” , Amor w „Orfeuszu i Eurydyce ( Akademia Muzyczna/Opera Krakowska, 2007);”) wspomniane Eliza Doolittle w „My Fair Lady” i  Daisy w „Wampirze” (PWST Kraków, 2005). Występowała w Filharmonii w Kaliningradzie, ma na koncie udział  występy  z holenderską fundacją Stichting Het 20ste-eeuwse Lied (The Unforgettable Songs of Leonard Bernstein, Teatr Dilligentia, Haga oraz Highlands live muziek & film festival, Ede), w ramach francuskiego festiwalu Musique au coeur de Medoc ,  Festiwalu Muzycznego w Łańcucie (2012), wielkopolskiego Festiwalu Chantarelle 2010, Festiwalu Polskiej Muzyki Romantycznej im. Księcia Michała Ogińskiego, festiwalu Cracovia Sacra, „Muzycznego Lata w Krakowie” oraz Internationale Bach Akademie Kraków 2006.

Uczestniczy w nagraniach muzyki teatralnej i filmowej Aleksandra Brzezińskiego i Adriana Konarskiego.

Jest członkiem Kapituły Fundacji Aby żyć, w latach 2010-2011 zajmowała się organizacją koncertów charytatywnych.

Gorąco wierzy w edukowanie przyszłych melomanów – oprócz działalności z Filharmonią Krakowską obejmującej region małopolski, współpracuje też z działającym w Krakowie „Preludium”.  W 2011 roku stworzyła i prowadziła Opera Rara 4 Kids – autorski program edukacyjny organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Prowadzi warsztaty wokalne. Od czasu do czasu zajmuje się konferansjerką oraz współpracuje z Państwowym Wydawnictwem Muzycznym jako tłumacz.

Jej ulubionymi kompozytorami są Bernstein i Mozart, chociaż zwykle zakochuje się w muzyce nad którą w danym momencie pracuje…

Uwielbia zwiedzać, gotować i rozmawiać. Tęskni za oceanem.

 

Joanna Trafas - biografia, biography