Wywiady i artykuły

Wywiad na portalu Polska Muza (z 2012 r. )
przeczytaj wywiad »

Wywiad z „Dziennika Polskiego” z dnia 29.01.2011 r. 
przeczytaj wywiad »

Recenzje

„Joanna Trafas ma w sobie to coś. Coś, co trudno określić. Ale to coś powoduje, że chce się ją słuchać. Jest w niej wdzięk, radość z wykonywanej muzyki, energia, wiele emocji i łatwość w nawiązywaniu kontaktu z publicznością. Do tego dodać trzeba sceniczną urodę i  przede wszystkim świetny głos, umiejętności wokalne, dobrą dykcję, o co dość trudno u śpiewaków.” Agnieszka Malatyńska – Stankiewicz  „Teraz piosenka!” www.radiokrakow.pl 22.04.2017

„Aria „Glitter and be Gay” zachwyciła nie tylko mnie, lecz całą widownię – bardzo dobre wykonanie jednej z trudniejszych arii przez Joannę Trafas i jednocześnie charyzmatyczne odegranie roli Kunegundy. (…) Tego wieczoru miałam wrażenie, że tenże Broadway zawitał na scenie Filharmonii Krakowskiej. (…) artyści porwali do tańca całą widownię (…) Śpiewaków i orkiestrę słuchało się i oglądało z przyjemnością ” Gabriela Czechurek  ” W Wiedniu i na Broadway’u (Recenzja)” www.kulturatka.pl 30.01.2017

Wspomnieć muszę  o scenach muzycznych, w których na pierwszy plan wg mnie wybijał się cieniutki, dziewczęcy, charyzmatyczny, a przy tym autentyczny głos  Kitty (Joanny Trafas)” Lidia Stefek, blogerka (Świat to za mało) „Teatralna wycieczka po Rosji” 16.04.2016 

„Brzmienie oryginalnych, starych  instrumentów i pięknego sopranu Joanny Trafas długo pobrzmiewać nam jeszcze będzie w uszach.” Jadwiga Hafner Cracovia Mundi – Muzyka polska 15-17 wieku – gościła w Wiedniu , Magazyn Kulturalno-Informacyjny Jupiter, 21.10.2014, http://www.jupiter-online.at/ 

„jak zwykle urzekła mnie przede wszystkim Joanna Trafas: głosem, urodą i wspaniałymi zdolnościami aktorskimi”Maciej Pinkwart Triduum Klimatyczne, Tygodnik Podhalański  22.06.2014 

„Joanna Trafas śpiewa uroczo i z wdziękiem” Maciej Krupa Nasza Zakopiańska Orkiestra BLOG Maciej Krupa www.tygodnikpodhalanski.pl

Cinema Paradiso to spektakl oparty o muzyczną zawartość filmów pochodzących z całego świata (…) To w pełni autorskie aranżacje piosenek, do których dodano szczyptę, czasem większą, czasem mniejszą, humoru. Doskonałe są połączenia w swego rodzaju miksach piosenek z różnych filmów (…) Głos artystki jest po prostu piękny, wręcz oszałamiający (…) Joanna ma poza tym darem bożym doskonałe nabyte umiejętności i wykorzystuje je skrzętnie w wymagających różnych zabiegów wokalnych piosenkach (…) muzyczny spektakl ubarwiony był świetną konferansjerką Joanny” Emilia Tura Spotkania Teatralne 2014 – cztery wieczory w Teatrze Sztuk 31.03.2014  www.mojejaworzno.pl     tutaj przeczytaj cały artykuł i zobacz zdjęcia

„Gorące emocje były obecne tego wieczoru,  panowała niepowtarzalna atmosfera tworzona dźwiękami muzyki, poetyckim słowem, nieprzeciętnym talentem wykonawców (…) Misterne wyczucie oddechu współczesności, talent oraz wysoki poziom intelektualny artystek były gwarantem sukcesu przed lwowską publicznością (…) Wszystkie utwory szczegółowo przemyślanego programu koncertu przepełnione były natchnieniem (…) na pierwszym planie – ekspresja wykonania, która w naturalny sposób żywiła się energicznym ruchem i lekkością w odtworzeniu przez artystki różnorodności szczegółów oraz wyszukanych barw kameralnego muzykowania, a w solowych utworach gra pianistki Emilii Bernackiej czarowała zmiennością oraz intensywnością barw wydobywania dźwięku
(…) Artystki umiejętnie zademonstrowały kameralną spójność oraz misterne wyczucie stylów muzycznych.
Jaskrawe i niepowtarzalne osobowości… wykonawcy podarowali wdzięcznemu galicyjskiemu audytorium nieoczekiwaną przyjemność komunikacji, przepełnioną wyszukaną obrazowością i szczerością tworzenia.”  Nina Dyka ( dr Muzykologii, dr Filozofii, Docent Narodowej Akademii Muzycznej im. Mykoły Łysenki we Lwowie ) w artykule Refleksje ” Muzycznych Impresji” we Lwowie opublikowanym w czasopiśmie  „Śpiew solowy” („Solospiv”) , nr 3,4 (13-14),  2013 r.                               czytaj oryginał – tutaj cały artykuł 

„Z instrumentalistami [Zespołu Muzyki Dawnej z Zamku Królewskiego na Wawelu FLORIPARI ] wystąpiła śpiewaczka Joanna Trafas – o przepięknym głosie, niepowszedniej urodzie (milcz, serce…) i wybitnych talentach aktorskich”  Maciej Pinkwart  „Tańczący Wawel w Nowym Targu”  Tygodnik Podhalański nr 38 / 2013  przeczytaj cały artykuł 

„W większości utworów muzykom towarzyszyła urocza i pięknie śpiewająca sopranistka Joanna Trafas (…) O kancjonale Braci Polskich (z którego fragment pięknie śpiewała Joanna Trafas), jak i o samych polskich protestantach, nazywanych do dziś niekiedy arianami (choć po prawdzie, nazwą tą obdarzano w świecie pierwszych heretyków z IV w., skupionych wokół egipskiego biskupa Ariusza) – interesująco mówił Aleksander Tomczyk” Maciej Pinkwart „Raj Polski”  15 września 2013  www.podhaleregion.pl czytaj cały artykuł

„Gościem specjalnym była sopranistka z Krakowa Joanna Trafas, która w niezwykle barwnej oprawie muzycznej pianistki Emilii Bernackiej – Lwowianki, wykonała przepiękny recital pieśni takich polskich kompozytorów jak: Karłowicz, Szymanowski, Lutosławski, Ogiński, Moniuszko, Paderewski. Koncert został bardzo ciepło przyjęty przez słuchaczy i nagrodzony gromkimi brawami.”  K. Spiżak „IX Raszkowskie Spotkania Muzyczne”  portal www.ok.24.tv

„W przedstawieniu, które widziałem w głównych rolach zachwycały nie tylko pięknymi głosami, ale także młodością i urodą Joanna Szynkowska vel Sęk (Annina) i Joanna Trafas (Ciboletta).”  Marek Brzeźniak „Dwa w jednym” na gliwickiej scenie”   Śląsk nr 5/05.2013

„Joanna Trafas oprócz fantastycznego głosu, który zaprezentowała podczas występu wykonując między innymi pieśni Chopina („Życzenie” , „Piosnka litewska”,”Śliczny chłopiec”, „Gdzie lubi”) czy Ogińskiego („Zamilcz, ach zamilcz”) , posiada także wspaniały dar kreowania świata opowieści, pozwalając słuchaczom przenieść się do magicznej krainy romantyzmu  owianej nutą tajemniczości. Dzięki umiejętnemu połączeniu muzyki ze śpiewem i barwnymi historiami w wykonaniu Joanny zgromadzeni goście długo oklaskiwali artystki (…)”  Kinga Plich   SALON MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA  Gazeta Polonijna Scotland / Kwiecień 2013 /str. 11 

pełen artykuł: http://issuu.com/gazetapolonijna-scotland/docs/gazetapolonijna_scotland2

„Z przyjemnością słuchałem wspaniałej sopranistki Joanny Trafas”  Wacław Krupiński, Dziennik Polski 5.01. 2013  (Kulturałki)

„Innym elementem spoza świata roninów jest narratorka stylizowana na gwiazdkę J‑pop, i to naprawdę śpiewająca. Obsadzenie w tej roli sopranistki Joanny Trafas było strzałem w dziesiątkę.” Aleksandra Görlich, „Kiedy zemsta jest kobietą”  Dekada Krakowska – dwumiesięcznik kulturalny, nr 3/4 Rok I 2012

„Dwie sceniczne profesjonalistki – Olga Szostak (aktorka) i Joanna Trafas (sopranistka) – podczas przedstawienia doskonale przewodzą pozostałym paniom.”  Matylda Sielska, Zemsta Chryzantemy podana na słodko (Zemsta jest kobietą)”portal www.e-splot.pl, 2. 12. 2012

„Joanna Trafas (III nagroda, artystka krakowska, współpracująca z krajowymi scenami musicalowymi) brawurowo zaśpiewała najeżoną trudnościami technicznymi pieśń Kunegundy z Kandyda Bernsteina”
Jacek Chodorowski, portal maestro.net.pl, 12.12.2011

„W podobnie charakterystycznej arii Adeli „ze śmiechem” z Zemsty nietoperza Johanna II Straussa walorami swego głosu, w tym techniką koloraturową, a także znacznymi umiejętnościami interpretacyjnymi, wykazała się laureatka trzeciej nagrody – Joanna Trafas.”
Lesław Czapliński Muzyka 21, 1/2011 (126) styczeń 2011

„…urok i swobodę prowadzenia głosu o interesującej barwie mogliśmy podziwiać w słynnych kupletach Adeli z „Zemsty nietoperza” Straussa”
Adam Czopek, Nasz Dziennik, Sobota-Niedziela, 20-21 listopada, Nr 271 (3897), 2010

“No, a jeśli jeszcze w koncercie bierze udział obdarzona znakomitym głosem, talentem aktorskim i urodą Joanna Trafas, to do szczęścia niewiele brakuje. Może tylko tego, żeby dostać się jak najbliżej estrady, co w takich okolicznościach łatwe nie jest. “
Maciej Pinkwart, 10 czerwca 2009, Tygodnik Podhalański

„Joanna Trafas, z pełną wirtuozerią bryluje między utworami Rachmaninowa, Ogińskiego czy Rossiniego, by wymienić jedynie tych najsłynniejszych, wzbudzając zachwyt i wzruszenie wśród słuchających (…)Szekspirowska obłąkana Ofelia była jedną z wielu bohaterek wczorajszych pieśni, szczególnie utkwiła nam w głowach pozostawiając melancholijne wspomnienie niespełnionych miłości ale też dając poczucie, że piękno – choć żyje krótko – znaleźć możemy wszędzie”
Piotr Wiśniewski, portal Emstacja,15 Maj 2009

„Głos uroczy jak urocza sama śpiewaczka – bardzo dobra prezencja sceniczna. Skupiona, skoncentrowana, ambitna, utrzymująca dobry kontakt z publicznością.”
Adam Rozlach, 22 kwiecień 2008, w „I Etap, dzień pierwszy – komentarze” na stronie II Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura

„Na mnie jednak największe wrażenie zrobiła piosenka „Prześwit, przez który widać niebo”. To przepiękna kołysanka łącząca śpiew z musicalowym dialogiem, w brawurowym wykonaniu Michaliny Nowickiej i delikatnym sopranem Joanny Trafas w tle. Jest coś takiego w tej kołysance, co łapie za serce i bezlitośnie je trzyma przez niemal 6 minut…”
Łukasz Waligórski, 12 lipiec 2007, recenzja płyty Adrian Konarskiego
„Mała Księżniczka” www.muzykafilmowa.pl/recenzje/2007/mala

„Już w I etapie kilka wykonań sięgnęło poziomu prawdziwych kreacji artystycznych…Joanna Trafas, studentka Akademii Muzycznej w Krakowie, taką prawdziwą kreację artystyczną stworzyła w arii Kunegundy z opery Candide Bernsteina”
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski 23 Maja 2007

„Joanna Trafas – sopran. Spokojna, opanowana, często się uśmiechająca. Ciekawa była narracja jej interpretacji arii Bacha. Oryginalnie i dynamicznie ujęła pieśń Szymanowskiego (Złote trzewiczki). Probierzem jej wokalnych umiejętności była oczywiście słynna aria Dinory. Chyba najbliższa jej. Dużo ładnych fraz…”
z „notatnika recenzkiego Adama Rozlacha” (II dzień przesłuchań drugiego etapu, 23 maj 2007) prowadzonego podczas konkursu im. Ady Sari

„Wspaniale wykonany operetkowo-musicalowy repertuar wprowadził wszystkich w karnawałowy nastrój (…) muzykom [ Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej] towarzyszyła śpiewaczka Joanna Trafas, nagradzana burzą oklasków.”
Dziennik Polski, 2 stycznia 2007

„W tych rolach [Tony i Maria w West Side Story] wystąpili dobrze śpiewający, pełni scenicznego uroku Łukasz Skrodzki i Joanna Trafas”
Miesięcznik Społeczno – Kulturalny „Śląsk” 0606

„Arię Adeli z operetki Zemsta nietoperza Jana Straussa absolutnie brawurowo wykonała Joanna Trafas, muzykolog na UJ i studentka wydziału wokalnego w Krakowskiej Akademii Muzycznej… utwory wokalne stały się prawdziwą ozdobą sylwestrowego koncertu. Artystka dysponuje silnym, dźwięcznym głosem, najlepiej sprawdzającym się w wyrazistych ariach operowych i operetkowych, jest bardzo ładna, obdarzona mnóstwem wdzięku i talentem aktorskim. Urzekła nas całkowicie (…) Młoda śpiewaczka, choć stojąca dopiero u progu swej kariery, jest już laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie, zajdzie z pewnością wysoko, a my będziemy dumni, żeśmy ją oklaskiwali w ten sylwestrowy wieczór 2004 roku.”
Maciej Pinkwart, www.mati.com.pl/pinkwart/recenzje/muzyka/ 1.01.2005

„Gościem orkiestry była Joanna Trafas, która z ogromnym wdziękiem zaśpiewała wiele operetkowych szlagierów”
Dziennik Podhalański , 3.01.2005

„..Koncert sylwestrowy uświetnił występ Joanny Trafas, młodej, pełnej uroku i o znakomitym głosie studentki wydziału wokalnego krakowskiej Akademii Muzycznej.”
Anna Zadziorko, Tygodnik Podhalański 6.01.2005