KONCERTY SPECJALNE

1.     Recital dla Konesera

Recital wykonany w 2011 r. z Emilią Bernacką w Krakowie w ramach „Koncertów Uniwersyteckich”, prestiżowego cyklu koncertów Filharmonii Krakowskiej. W programie bardzo rzadko wykonywane cykle pieśni Ravela, Poulenca, Barbera i Bernsteina, a także wybrane miniatury fortepianowe Erika Satie oraz współczesny utwór francuskiej kompozytorki Isabelle Aboulker.  Miłość, śmierć, macierzyństwo, dzieciństwo i… gotowanie przeplatają się tworząc portret życia niejednej kobiety.

Wyrazisty program, złożony z nieoczywistej muzyki francuskiej oraz nieco jazzujących cykli Bernsteina, przyjęty niezwykle ciepło przez krakowskich melomanów.

2.    Recital Silver Duo 

Duet został stworzony w 2007 roku z wybitną harfistką Malwiną Lipiec, artystką obecnie związaną z Filharmonią Wrocławską. Program zawiera głównie muzykę francuską, ale też hiszpańską, włoską i słowiańską. Niezwykle nastrojowy koncert, na który składają się głównie pieśni XIX i XX wieku, napisane specjalnie na harfę i sopran lub specjalnie zaaranżowane na ten właśnie skład. Odsłony kolejnych obrazów o miłości, radości i cierpieniu. 

3.  PROJEKT erminea  (Joanna Trafas i Justyna Dolot)

Kameralny koncert z udziałem całkiem niegroźnej śpiewaczki oraz klawesynistki grającej na popularnym w czasach renesansu wirginale – pradziadku fortepianu, kuzynie klawesynu…

Artystki podczas koncertu opowiadają o wykonywanych utworach przybliżając ich treść i genezę, dzielą się anegdotami z wspólnej pracy nawiązując kontakt z publicznością i dbając o lekką atmosferę.

Program składa się z trzech części. Pierwsza zawiera muzykę popularną okresu renesansu grywaną na dworach europejskich, a druga – nieco bardziej teatralną muzykę epoki baroku w tym także instrumentalną mini-suitę taneczną.

Trzecia część to eksperymenty – muzyka innych epok, naśladująca dawne wieki lub napisana na inny skład niż sopran z realizowanym przez klawesyn basso continuo. Tu, z lekkim przymrużeniem oka, artystki mierzą się z włoskim bel canto, śpiewnikiem domowym St. Moniuszki, francuską operą komiczną, tangiem argentyńskim i klasyką polskiej piosenki.

Program dla miłośników muzyki poważnej jak i dla całkowitych laików. W końcu emocje ludzkie aż tak się od wieków nie zmieniają…

4. Cinema ParadisoKoncert Muzyki Filmowej

Przeboje srebrnego ekranu w specjalnych aranżacjach. Solistce towarzyszy trzyosobowy zespół muzyczny, który prowadzi od fortepianu  kompozytor i aranżer Aleksander Brzeziński.

 

KONCERTY W DUECIE

 Recitale z konferansjerką

z towarzyszeniem pianistki Emilii Bernackiej

1. Kobieta zmienną jest Operetka, Musical

Zróżnicowany i przystępny program, dobry na rozpoczęcie cyklu koncertów, lub okres karnawału. Przyjazna atmosfera i bezpośredni kontakt z publicznością, popisowe i liryczne arie operetkowe i pieśni, nastrojowe walce i tanga, przeboje musicalowe.

W programie: Strauss, Dostal, Sullivan, Stolz, Offenbach, Delibes, Loewe, Lehar, Albeniz, Bernstein, Webber

 2.  Gdy kocha słowik róży pąk – perły muzyki wokalnej

Wysoki głos sopranowy bywa często porównywany do śpiewu skowronka, a ozdobne koloratury do słowiczych treli – stąd obfitość ornitologicznych motywów w muzyce wokalnej – ale nie tylko! Naturalna muzykalność ptaków od dawna fascynuje kompozytorów…

Na program składają się budzące zachwyt wirtuozerią oraz uśmiech swą żartobliwością perły muzyki wokalnej a także miniatury fortepianowe.

Kompozytorzy: Rimski-Korsakov, Alabiew, Bishop,  Lutosławski, Różycki, Szymanowski, Bacewicz, Daquin, Dell’Acqua, Mussorgski, Saint-Saens

3.   Na polską nutę

Muzyka Polska – przesycona elementami narodowymi, bliska sercu każdego z nas. Teksty wielkich romantyków, poetów młodopolskich, Iłłakowiczównej, Porazińskiej a także mniej znanych twórców poezji salonowej w niezwykle barwnej oprawie muzycznej najsłynniejszych polskich kompozytorów. ..

W programie najbardziej znane i lubiane polskie pieśni na głos żeński przeplatają się z równie znaną muzyką fortepianową –  Ogiński, Chopin, Moniuszko, Karłowicz, Paderewski, Wiechowicz, Szymanowski.

4.      Salon czasów Fryderyka Chopina

Jeszcze nie tak dawno temu fortepian lub pianino były tak oczywistym sprzętem w mieszkaniu jak dziś telewizor… W czasach przed wymyśleniem fonografu by posłuchać muzyki, trzeba ją było samemu sobie zagrać – lub udać się do znajomych na „wieczorek muzykujący” gdzie przy odrobinie szczęścia, wśród gości oprócz innych muzyków-amatorów można było posłuchać profesjonalisty. Im bardziej ekskluzywne towarzystwo, tym większe sławy bywały „na salonach” . W takiej atmosferze dorastał, a potem jako światowa gwiazda pianistyki brylował Fryderyk Chopin, najlepiej czując się właśnie na kameralnych koncertach,  w wąskim gronie przyjaciół  i innych artystów…

Na program składa się prawie wyłącznie muzyka salonowa: utwory wokalne i fortepianowe samego mistrza, a także inne dzieła z epoki, często będące dla niego inspiracją –  Chopina, Schumann, Ogiński, Bellini, Liszt, Viardot, Donizetti

5.      Viva bel canto! – wieczór w operze

Postacie z oper i baletów na przestrzeni wieków przeżywały podobne stany emocjonalne – smutek, zazdrość, miłość, nadzieja, radość. Opera i balet: pozornie archaiczne, a jednak ponadczasowe i bardzo ludzkie.

Na program składają się arie operowe oraz tematycznie powiązane fragmenty instrumentalne.

Kompozytorzy: Handel, Mozart, Rossini, Rimski-Korsakow, Offenbach, Humperdinck, Massenet, Puccini.

6.   Muzyczna podróż – Pieśni Europy 

Kompozytorzy od wieków nie pozostają obojętni na folklor swej ojczyzny, jak również ulegają fascynacjom muzyczną kulturą innych krajów. Bogactwo inspiracji, indywidualne rysy poszczególnych narodów, nawiązanie do tańców ludowych, niezwykle barwne i zróżnicowane pieśni oraz utwory fortepianowe.

Z ognistej Hiszpanii, z cygańskim taborem, przez Francję impresjonistów, cesarski Wiedeń, mglistą  Anglię, romantyczną Rosję aż po skąpane w słońcu Włochy i greckie wyspy …

Kompozytorzy:  Obradors, Granados, Dvorak, Albeniz, Satie, Faure, Debussy, Schumann, Brahms, Schubert, Rachmaninow, Satie, Rossini, Bellini, Ravel, Quilter

7.   Muzyczna podróż  – Pieśni Świata (Ameryka, Azja)

Druga część muzycznej podróży…

Daleki Wschód spotyka się z Nowym Światem. Egzotyka, Jazz, Tango. Zaczynamy w Japonii,  po krótkim postoju w Chinach przenosimy się Brazylijskiej dżungli, podróżujemy przez duszne południe Stanów Zjednoczonych do tętniącego życiem Nowego Jorku, aby na koniec zatańczyć w Buenos Aires…

Kompozytorzy: Perkowski, Debussy, Villa-Lobos, Gershwin, Bernstein, Piazzola

8.   Z wizytą u Don Corleone

 Wieczór „mafijny” – koncert muzyki włoskiej, potraktowany z przymrużeniem oka, zawierający hity najwyższej próby – od słynnej arii „O mio babbino caro” po temat z filmu „Ojciec Chrzestny”. A po drodze szaleńcza tarantela i nieśmiertelne pieśni neapolitańskie!

 

TRIO KAMERALNE   czyli Joanna Trafas, Emilia Bernacka i przyjaciele

(koncert z konferansjerką lub bez…)

1.      Romantyczna Europa (sopran, fortepian, klarnet)

Niezwykle uczuciowa a niekiedy i burzliwa muzyka: pieśni i sonaty klarnetowe epoki romantyzmu, a także szalenie efektowne utwory napisane specjalnie na głos, klarnet i fortepian. Publiczność otrzymuje tłumaczenie tekstów pieśni.

W programie m.in. Mozart, Brahms, Schumann, Spohr i Schubert

2.      Wieczór operowy (sopran, fortepian, mezzosopran)

Słynne arie i duety, przekrój przez historię opery. Opera włoska, francuska, rosyjska, niemiecka.

W programie m.in. Handel, Mozart, Rossini, Rimski-Korsakow, Offenbach, Humperdinck, Massenet, Puccini, Bizet

3.      Koncert Ornitologiczny  (sopran, fortepian, flet)

Program łączący ornitologiczne motywy w muzyce wokalnej i fletowej oraz impresjonizm francuski. Wyjątkowe trio łączy elementy nastrojowe, wirtuozowskie i  humorystyczne, także w formie konferansjerki.

Kompozytorzy: Daquin, Vivaldi, Bishop,  Alabiev, Dell’Acqua, Lutosławski, Szymanowski, Bacewicz, Debussy, Chaminade

4.       Concertino Americano  (sopran, fortepian, puzon)

Muzyka zza oceanu: popisowe utwory w których wykonawcy rywalizują o względy publiczności zgodnie z włoskim źródłem słowa „koncert” (concertare = współzawodniczyć). Elementy jazzu, żywiołowy akompaniament fortepianu. Temperaturę podniosą temperamenty wykonawców… oraz tempa wykonywanych utworów.


KONCERTY SCENICZNE

1.      Muzyczne Impresje na głos, wiolonczelę,  fortepian i taniec

Poetycka podróż muzyczna z elementami scenicznymi – muzyka instrumentalna i wokalna przeplata się z poezją, klasycznym baletem i tańcem nowoczesnym tak, by publiczność w swojej wyobraźnia odwiedziła po kolei: Rajskie Ogrody (gdzie oprócz zakochanego słowika i rajskiego ptaka można spotkać łabędzia… na puentach), Greckie Wyspy (krewcy kawalerzy uderzają w konkury a panny wzdychają z miłości), Gorącą Hiszpanię (gdzie przewodniczką staje się temperamentna dziewczyna z Kadyksu), a także Nowy Świat. Tam marzenia o lepszym życiu w Nowym Jorku nieoczekiwanie wiodą na konfrontację z nieokiełznaną naturą amazońskiej dżungli i Tangiem – odwieczną walką płci w zakazanych portach Argentyny.

2.   American Dream 

Koncert zrealizowany dla Filharmonii Krakowskiej w 2012 r. Centralną postacią jest kobiecy kwartet smyczkowy ARCHI. Słynny „amerykański” kwartet Dvoraka, współczesne, nieznane w Polsce „Presto II” del Aguili, a także rzadkie arie amerykańskie oraz pieśni musicalowe Bernsteina i Gershwina w pół-scenicznej interpretacji. Katarzyna Pamuła w autorskiej choreografii interpretuje fragmenty muzyczne i wokalne w technice modern oraz jazz.

3. Blaski i Cienie Miłości       

Koncert sceniczny w konwencji teatru dworskiego epoki renesansu i baroku, prezentowany w 2012 roku na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, będący efektem współpracy z Baletem Dworskim Sotto le Stelle oraz Zespołem Muzyki Dawnej FLORIPARI.

 4.  Ach ten Wiedeń!

Dwugodzinny program z udziałem Stana Meusa, Polaka z powodzeniem występującego od lat na scenach niemieckich i austriackich teatrów operowych. W programie hity operetkowe, przeboje musicalowe i szlagiery dwudziestolecia międzywojennego, duża dawka humoru, fraszki, poezja, randki w kawiarni, zbuntowana pianistka, usta milczące gdy dusza śpiewa oraz duet erotyczny… z muchą. 

 

KONCERTY WOKALNO-ORGANOWE

1.      JUBILATE DEO – Koncert muzyki sakralnej  

Brzmienie organów jest w naszej świadomości nierozerwalne z życiem religijnym, a Anioły podobno śpiewają sopranem… Tradycyjny koncert czerpiący z wielowiekowej  europejskiej tradycji muzycznej z dziedziny sacrum.  Wirtuozowskie utwory organowe (gra Cyprian Jagiełło), popisowe improwizacje  na tematy pieśni religijnych nawiązujące w tradycji do takich mistrzów tego instrumentu jak Bach i Händel oraz liryczne modlitwy, żarliwe barokowe motety i brawurowe klasyczne arie wychwalające Stwórcę karkołomnymi wokalizami. Podróż w dawne epoki wieńczą: dwudziestowieczna muzyka francuska i utwory nawiązujące w brzmieniu do bogatej tradycji muzyki filmowej.

W programie m.in. Vivaldi, Bach, Händel, Mozart, Faure, Webber…

2.      CARITAS ABUNDAT IN OMNIA albo o Duszy Pielgrzymującej 

Oryginalny w wyrazie koncert na sopran i organy (Cyprian Jagiełło), opierający się na kontrastujących zestawieniach: muzyki z bardzo różnych epok sacrum i profanum – muzyka religijna przeplata się z głęboką w wyrazie muzyką świecką symbolizującą ziemskie wydarzenia na drodze Duszy której dążenia i rozterki stają się inspiracją do muzycznej narracji. Prostota przeplata się z wirtuozerią i bogatą, nowoczesną harmoniką. Na życzenie udostępniamy organizatorom treść wykonywanych utworów.

W programie: m.in.  Hildegarda von Bingen, Purcell, Messiaen, Mascagni, Rachmaninow, Ostrowski, Matuszczak

3.      Koncert Maryjny – Ave Maria: medytacje

Poszczególne opracowania Ave Maria przeplatane są muzyką wokalną i organową różnych epok, tworząc niezwykłą, skłaniającą do refleksji mozaikę. Przy organach Krzysztof Siewkowski.

(Bach, Haendel, Mozart, Faure, Gounod, Caccini/Wawiłow, Alain, Lorenc i Negro spirituals)

4.      Koncert Chwalebny – Exsultate et laudate  

Radosny w wyrazie koncert muzyki sakralnej – wokalnej i organowej XVIII i XIX w. Przy organach Krzysztof Siewkowski.

(Vivaldi, Bach, Handel, Mozart, Schumann, Liszt, Gounod)

 

KONCERTY Z KWARTETEM SMYCZKOWYM  Alla Breve                                                

Mini-orkiestra, czyli popularny a zarazem wnoszący swoisty charme i elegancję  kwartet smyczkowy, akompaniuje śpiewaczce (śpiewakom) i prezentuje się jako zespół.

1.      Koncert operetkowo-musicalowy

         (ew. drugi wokalista)

 2.       Koncert kolędowo-karnawałowy

 3.       Koncert muzyki sakralnej

 

KONCERTY Z WIĘKSZYMI ZESPOŁAMI

1. Liryka Miłosna Dworów Europejskich (recital z 5-osobowym zespołem FLORIPARI )

Koncert muzyki dawnej będący owocem wieloletniej gościnnej współpracy z  Zespołem Muzyki Dawnej z Zamku Królewskiego na Wawelu. Barwny świat renesansowej Europy, w której ważną rolę odgrywała Polska epoki Zygmuntowskiej, naszego Złotego Wieku. Oryginalne brzmienie instrumentów z epoki i szlachetna prostota pieśni z przed stuleci. Muzycy mogą wystąpić w strojach historycznych, chętnie też prowadzą komentarz wprowadzający w klimat epoki.

2.      Nasza  jest noc… (Koncert  z  Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną z Zakopanego)

Dwugodzinny muzyczny show z kameralną orkiestrą zdrojową nawiązującą tradycją do uzdrowiskowych orkiestr grających lekki repertuar na początku XX w.  W programie znane i nieznane piosenki i tanga lat dwudziestych i trzydziestych. Opowieść w dwóch częściach z solistką w roli głównej: w pierwszej – perypetie miłosne godne Ordonki, w drugiej  – zabawa w duchu Zuli Pogorzelskiej, niekiedy z udziałem publiczności. Narrację prowadzi od pulpitu Dyrygentka, pani Agnieszka Kreiner.